صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 17

موضوع: تربیت سگ ها

  1. Top | #1
    امتیازها: 189,849, سطح: 1
    تمام شدن سطح: 99%, میزان امتیاز صعود به سطح بالا: 0
    فعالیت کل: 0%
    دستاوردها:
    SocialYour first GroupRecommendation First ClassVeteranCreated Album pictures

    تاریخ عضویت
    Sep 2010
    عنوان کاربر
    مدیر تالار مهندسی کشاورزی
    محل سکونت
    تو ياد آدم
    نوشته ها
    8,851
    میانگین پست در روز
    5.74
    امتیازها
    189,849
    درجه
    1
    سپاس
    32,689
    از این کاربر 36,300 بار در 7,849 ارسال تشکر شده است.
    میزان امتیاز
    376

    Ranks Showcase

    گل تربیت سگ ها

    تو اين تاپيك سعي داريم نكاتي در جهت تربيت سگ هاتون يادتون بدم .....
    اميدوارم ازش لذت ببريد و به كارتون بياد ...



    نمی دونم چرا هر وقت من کلید موفقیت رو پیدا می کنم یه نفر قفل رو عوض می کنه !!!!


    انکار کن ؛ انکار تو بهانه ای است برای باور ناباور من



  2. 4 کاربر مقابل از Saze SHekasteh گرامی به خاطر این پست مفید سپاس زده اند .


  3. Top | #2
    امتیازها: 189,849, سطح: 1
    تمام شدن سطح: 99%, میزان امتیاز صعود به سطح بالا: 0
    فعالیت کل: 0%
    دستاوردها:
    SocialYour first GroupRecommendation First ClassVeteranCreated Album pictures

    تاریخ عضویت
    Sep 2010
    عنوان کاربر
    مدیر تالار مهندسی کشاورزی
    محل سکونت
    تو ياد آدم
    نوشته ها
    8,851
    میانگین پست در روز
    5.74
    امتیازها
    189,849
    درجه
    1
    سپاس
    32,689
    از این کاربر 36,300 بار در 7,849 ارسال تشکر شده است.
    میزان امتیاز
    376

    Ranks Showcase

    گل قدم زدن بدون استفاده از زنجیر

    وقتی با سگتان جهت پیاده روی بیرون می روید سگ باید تحت کنترل شما باشد. اگر چه اکثر صاحبان سگ دوست دارند بدون به کار بردن زنجیر، سگ همراه آنها بیاید ولی بهتر است جهت اطمینان از کنترل، سگ توسط زنجیر مهار شود. اکثر سگ ها از همان سنین کودکی به طور ذاتی دنبال صاحبشان راه می افتند؛ به خصوص اگر تکه ای غذا هم به آنها نشان داده شود. جلسات تمرین باید کوتاه و لذت بخش و متئالی باشد و نباید بیشتر از پانزده دقیقه به طول بکشد. در صورت امکان تمرین ها را در جایی خلوت و بدون رفت و آمد انجام دهید. سگ را در سمت چپتان قرار دهید و قلاده اش را با دست چپ بگیرید. از طریق صدا زدن و نشان دادن یک تکه غذا توجهش را جلب نمایید. در حالی که سگ به دنبال تکه غذا می آید در یک خط مستقیم شروع به قدم زدن نمایید. به سگ فرمان ” همقدم ” بدهید. به طرف زمین خم شوید، و آماده گرفتن قلاده ی سگ شوید. بوی غذا سگ را به دنبال شما می کشاند. به سگ فرمان ” منتظر بمان ” بدهید و در سمت راست زانو بزنید.
    تکه غذا را پایین بگیرید تا مانع از پریدن او شوید. دست چپتان را در زیر بدن سگ و نزدیک پاهای آن قرار دهید تا مانع از حرکت سگ به سمت جلو شوید. جهت تشویق سگ برای گردش به راست، زانوی خود را خم کنید و غذا را نزدیک بینی سگ قرار دهید. در هنگام گردش به راست فرمان ” قدم ” را تکرار کنید. سگ مجبور خواهد بود برای دور زدن شما سریعتر حرکت کند. جهت گردش به چپ، از دست چپتان برای گرفتن قلاده و گرداندن حیوان کمک بگیرید و در همین حال فرمان ” آهسته ” را تکرار کنید. تکه غذا را پایین بگیرید و دست راستتان را به سمت چپ حرکت دهید. سگ تکه غذا را دنبال خواهد کرد. چندین بار این کار را تکرار نمایید. در خلال تمرین درس مربوطه به همراهی کردن، سگ ممکن است بر روی زمین دراز بکشد یا به پشت غلط بزند، ولی شما بدونن توجه به او با قدم هایی استوار و شمرده به حرکت خود ادامه دهید. اگر سگ در جوانب از شما فاصله گرفت با زدن ضرباتی روی زنجیر او را به خود نزدیک کنید اما از حرکت باز نایستید. سپس با گفتن واژه ی ” پسر خوب ” سگ را تشویق کنید. در هنگام قدم زدن اندازه ی قدم شما بایستی متناسب با اندازه توله سگتان باشد. بعضی از توله سگ ها قادرند بدوند ولی بعضی ها قادر به این کار نیستند، لذا باید سرعت حرکت خود را با آنها تطبیق دهید. حداقل سه جلسه با سگ در مورد نشستن و همراهی کردن تمرین کنید و یا اینکه اگر در روز فقط یک نوبت تمرین دارید سه روز با سگ روی این فرمان ها کار کنید. وقتی تعلیم گردش به چپ را شروع کردید، در حین قدم زدن با پای چپ خود به سمت چپ قدم بردارید، این کار ب هطور خودکار سگ را به سمت چپ بر میگرداند. در مورد سگ های کوچکتر شما می توانید در جلوی سگ قدم بردارید و با زدن ضرباتی بر روی زنجیر سگ را وادار به گردش کنید. در هر جلسه قدم زدن چند بار دور بزنید تا سگ این درس را فراموش نکند. در مورد سگ های کوچک اگر در موقع حرکت، سگ از شما در شد با زدن ضربه روی زنجیر او را به خود نزدیک نمایید. در مورد بعضی از سگ های بزرگ نیز می توان این کار را انجام داد اما اگر چنانچه وفق نبود باید از روشه ای دیگر استفاده کرد.
    نمی دونم چرا هر وقت من کلید موفقیت رو پیدا می کنم یه نفر قفل رو عوض می کنه !!!!


    انکار کن ؛ انکار تو بهانه ای است برای باور ناباور من



  4. 3 کاربر مقابل از Saze SHekasteh گرامی به خاطر این پست مفید سپاس زده اند .


  5. Top | #3
    امتیازها: 189,849, سطح: 1
    تمام شدن سطح: 99%, میزان امتیاز صعود به سطح بالا: 0
    فعالیت کل: 0%
    دستاوردها:
    SocialYour first GroupRecommendation First ClassVeteranCreated Album pictures

    تاریخ عضویت
    Sep 2010
    عنوان کاربر
    مدیر تالار مهندسی کشاورزی
    محل سکونت
    تو ياد آدم
    نوشته ها
    8,851
    میانگین پست در روز
    5.74
    امتیازها
    189,849
    درجه
    1
    سپاس
    32,689
    از این کاربر 36,300 بار در 7,849 ارسال تشکر شده است.
    میزان امتیاز
    376

    Ranks Showcase

    گل مقدمات آوردن سگ به خانه و آموزش ادرار

    حمل سگ تا خانه :
    از زمان تحویل تا رسیدن به خانه در زمان سرما کاملا او را از سرما حفظ کنید و نگذارید که سرما او را اذیت کنید چون این توله به طور کامل نمیتواند گرمای بدن خود را حفظ کنید . دیگر مسئله مهم نحوه حمل او میباشد لطفا سگ را همواره از قسمت تنه اشک بلند کنید و هرگز او را از دستها نگیرید. چون تنها وسیله ارتباطی سگها با بدنش رگها و پوست میباشد . برای جای خواب و میان نگهداری میتوانید از سبدهای پلاستیکی و یا جای خواب که فروشنده در اختیار شما قرار میدهد استفاده کنید بیاد داشته باشید شب اول نگهداری برای شما و سگ سخت ترین شب خواهد بود زیرا حیوان تحویلی به شما بین چهار تا ۸ هفته سن دارد و این اولین شبی است که او زندگی مستقل را تجربه خواهد کرد بنابر این شما نیز به عنوان صاحب او باید در این مورد به او کمک کنید.
    مقدمات نگهداری در منزل :
    من پیشنهاد میکنم برای میهمان تازه وارد قسمتی از خانه را که حد اکثر دومتر مربع باشد در نظر بگیرید و این منطقه را محصور کنید بگونه ای که تحت هیچ شرایطی این تازه وارد نتواند از آن منطقه خارج شود . جای خواب او را در کنج دیوار و بگونه ای که محل تلاقی دو دیوار باشد قرار دهید . در کنار جای خواب او یک ساعت رومیزی که دورش را پارچه ای پیچیده اید قرار دهید که یاد آور صدای قلب مادر ش باشد و او را آرام کند . تجربه به من ثابت کرده که روز اول تحویل سگ از فورشگاه این توله دائما در آغوش صاحبانش میباشد . که این کار مضرترین رفتار در تربیت سگ میباشد . باور کنید وقت بسیاری برای بازی با او دارید و او نیز اشتیاق فروان برای گرفتن محبت ولی فعلا در این مورد زیاده روی نکنید . و او را در محوطه خودش قرار دهید . محوطه ای گرم و بدور از رفت آمد زیاد است .


    مقدمات آموزش دستشویی :
    اگر میخواهید از همین لحظه اول به سگ ادرار کردن در منطقه مخصوص هم بیاموزید سرتاسر محوطه را روزنامه پهن کنید و مواظب باشید که روزنامه ها کاملا صاف باشد زیرا اگر فقط کمی از این روزنامه ها برگشته باشد تمامی روزنامه ها تکه تکه میکند و شاید مقداری از آن را هم ببلعد . . حال تکه های از روزنامه را که حدود پنج سانتی متر باشد را آغشته به ادرار او کرده و در قسمتی از محوطه اش قرار دهید . من به شخصه هیچ اعتقادی به قطره هایی برای این منظور بکار برده میشود ندارم و بارها و بارها بی اثر بودن آن بر من ثابت شده است . در این زمان شما به وسیله دیگری نیز دارید و آن یک دندان گیر بچه است که این کوچولو از آن استفاده کند چون دندانهای شیری و بعد هم دائم او برای در آمدن لثه اش را کلی ناراحت خواهد کرد باز هم یاد آور میشوم جای خواب این کوچولو را حتما نرم و راحت مانند یک کوسن و یا یک تکه ابر که روکش دار انتخاب کنید . میتوانید از عروسکهای مخصوص سگ هم برایش تهیه کنید ولی از عروسکهای انسان به هیچ عنوان برای سگ مناسب نیست . اگر میخواهد با سگ بازی کنید حتما مطمئنم شوید که ادرار و مدفوعش را کرده باشد و اگر بیرون آوردید و دیدید علاماتی چون دور خود و حول یک محور چرخیدن و بو کردن زمین را انجام داد سریعا او را به روی روزنامه قرار دهید .و وقتی مطمئن شدید که او کارش را انجام داد بعد با او میتوانید بازی کنید . حال ممکن است او باز هم در محلهای غیر مجاز ادرار کرد درست در حین ادرار یا مدفوع کردن نه در زمانیکه کارش را انجام داد و رفت او را سریعا به محل مورد نظر ببرید و آن محل را بعد از ضد عفونی کردن مقداری سر که بپاشید . اگر او جایی که مد نظر شما نیست ادرار یا مدفوع کرد فقط در هنگام دفع او را با صدای بلند از این کارش منع کرده و به محل مورد نظر ببرید هرگز بعد از کارش او را دعوا نکنید چون او نمیفهمد برای چه او را تنبه می کنید و یا اگر او فرار کرد بدنبالش ندوید و او را دنبال نکنید چون گمان میکند شما با او بازی می کنید . من به دفعات شنیده ام که میگویند اگر سگ جایی را کثیف کرد دماغ سگ را نزد یک فضولاتش ببرید و او را دعوا کنید باید بگویم این احمقانه ترین کاریست که یک صاحب سگ میتواند با سگش انجام دهد . چون سگ گمان میکند شما به او میگویید این را بخور حال شما فکر کنید جه احساس به صاحبش خواهد داشت و چه فکری در مورد او میکند ؟ دیگر عمل اشتباهی که صورت میگیرد تنبیه با روزنامه است که این عمل هم از آن دسته رفتارهای عجیب خواهد بود چون پس از چند بار تکرار این عمل سگ را ترسو بار خواهیم آورد در ضمن این که هر لحظه امکان دارد سگ از این حرکت صاحب خود خسته و عصبانی شوند و او را گاز بگیرد . من بجای تمام این حرکات فقط پیشنهاد میکنم به سگتان کلمه نه یا چیزی شبیه این که او را از این حرکت منع کند بیاموزانید به این صورت که هر کاری را که شما دوست ندارید فقط با گفتن نه و بعد از آن بردن نام او به زبان بیاورید . مطمئن باشید بعد از مدتی سگ شما با این کلمه اخت خواهد شد . پیشنهاد میکنم در طی یک ماه اول که سگ زیاد آموزش دستشویی را نیاموخته بیرون از محوطه اش نیاورید و در بازی با او هم زیاد افراط نکنید چون به قول عوام زیادی از حد دستی میشود و ممکن است برای جای ماندن در محوطه اش مقداری بی قراری کند . نکته دیگر اگر او را در جایش قرار دادید و او زیاد شلوغ کرد او را اگر فقط یک بار از محوطه اش خارج کنید . دیگر او عادت میکند که هر زمان اراده کند با سر و صدا به خواسته اش برسد . در این زمان فقط کافی ست شما حدودا ۵تا ۱۱۰ دقیقه او را کاملا تنها بگذارید وقتی او متوجه شود که با سر و صدا راه بجای نمی بر د مجبور میشود که سکوت کند . و می آموزد که فقط باید به فرمان شما باشد .


    مقدمات شروع تغذیه :
    حال برسیم به غذا دادن شما باید برا ی توله تازه وارد بین سه تا چهار وعده در نظر بگیرید که این غذا در صبح میتواند مخلوط شیر با نان بگونه ای که کاملا نان در شیر خیس خورده و مخلوط شود میتوانید از ماست کم چرب و یا شیر برنج یا غذای آماده کودکان مانند غنچه .مامانا و یا …. . استفاده کنید . و یا یک تخم مرغ را در داخل یک کیسه فریزر شکسته و در مایکروفر بگذارید . یک سوراخ کوچک در آن ایجاد کنید و حدود پنجاه ثانیه گرما دهید تا کاملا سفت شود آن گاه سفیده آنرا با مقداری شیر مخلوط کرده به حیوان بدهید . برای وعده های غذایی دیگر میتوانید مقداری از خورش غذا را با برنج مخلوط کنید به او بدهید و یا و سینه مرغ پخته را ریش کنید و یا هر غذا ی پخته دیگر به شرط آن که زیاد سفت نباشد . باز هم متذکر میشوم گوشت قرمز خام (گوشت گوسفند .گاو .و…) را به صورت خام به حیوان ندهید . مورد دیگراکثر مراکز پروورش و فروش از ۲۵ روزگی به توله هایشان غذا دادن را آغاز میکند برای همین دادن شیر خالی به توله توسط شما اسا سا بی مورد است در این بین شما میتوانید از قطره های مولتی ویتامین و همچنین شربت سانستول نیز برای سگتان استفاده کنید . باز هم در این مقطع چند مورد را گوشزد میکنم . آب را بطور مداوم در اختیار حیوان قرار ندهید در فصل تابستان ۳ بار و در فصل زمستان ۲ بار آب به حیوانتان بدهید . چون سگها بدون هیچ دلیلی و فقط برای تفریح آب را مینوشند و این یکی از دلایلی میشود که سگ شما تحت هیچ شرایطی ادرار کردن ر ا نیاموزد . نکته دیگر ظرف غدای سگ را پس از پانزده دقیقه چه غذای ش خورد و یا نه ا از جلوش بردارید . حتما بخاطر داشته باشید که ساعت غذای روزانه او تا حد ممکن یکسان باشد یعنی اگر سگ را ۸ صبح ۳ بعد از ظهر و ۱۲ شب غذا میدهید حتما فردای آن روز هم همین ساعات را انتخاب کنید . و در بین و عده های غذایی هم حتی یک پر کالباس یا ۵ گرم مرغ را ندهید و در ضمن سگ بیاموزد فقط و فقط غذایش در ظرفش ریخته میشود و در زمان مشخص اگر این مسئله را هم در نظر نگیرید به شما قول میدهم سگ شما هرگز دفع کردن را در جای مناسب یاد نخواهد گرفت . بعلت حرکات دودی شکل روده محتمل ترین زمان برای دفع ۵ تا ده دقیق ه بعد از غذا خوردن به شرطی که مطالبی را که ذکر کردم در نظر گرفته باشید خواهد بود .حال برمیگردیم به آموزش دفع . اصولا برای دفع ادرار و مدفوع چند زمان مشخص وجود دارد . ۱ ۵ تا ۱۰ دقیقه بعد از غذا خوردن ۲: صبح ها هنگام از خواب بیدار شدن حیوان ۳: در زمانیکه حیوان هیجان زده میشود . در این سه زمان حیوان حرکات مخصوص خود را که قبلا ذکر شد را به نمایش خواهد گذاشت . با زهم باید این نکته را ذکر کند که حتی باهوشترین و مودب ترین سگها هم حتی در ۵ و یا ۱۰ سالگی هم امکان اشتباه و ادرار کردن در جای نادرست را داند و در این زمان هم فقط باید اورا تصحیح کرد . باز هم چند نکته دیگر . هرگاه سگ شما در جایی که قرار نیست را کثیف کرد همان موقع و فقط همان موقع او را به جای صحیح ببرید . ولی اگر او را بعد از اینکه کارش را انجام داد به محل مورد نظر شما ببرید یا حتی اورا تنبیه هم بکنید هیچ اثری نخواهد داشت . فقط در حین انجام عمل اشتباه سگتان اورا تنبیه و تصحیح کنید در غیر این صورت فقط جایی که سگ کثیف کرده را با مواد شوینده پاک کنید و بعد خشک شدن محل مقداری سرکه به محل بپاشید . برای روز سوم یا چهارم شما میتوانید مقداری از روزنامه ها را کم کنید و مراقب باشید که او فقط در روی روزنامه ا کارش را انجام دهد و اگر اشتباها جایی دیگر انجام داد او را تصحیح کنید .

    نوبت شب :
    در این زمان شما میتوانید دو راه را پیش بگیرید حیوان را در محوطه اش آزاد بگذارید و امیدوار ر باشید که خود او در نقاط ممنوعه ادرار نکند .و اگر صبح ملاحظه کردید که اشتباهی از او سر زده فقط ناحیه را تمیز کنید . ۲ همانطور که میدانید سگها از مادرشان آموخته اند که جای خواب شان هرگز کثیف نکند اگر انها را بگونه ای که فقط در قسمت کوچکی که اختصاص به خوابشان دارد بسته نگه داریم زمانیکه او احساس دفع داشته باشد خیلی سر و صدا خواهد کرد در این زمان شما اورا آزاد کرده در روی روزنامه قرارش میدهید تا کارش را انجام دهد و دوباره اورا در جایش قرار میدهید شاید شما ممکن باشد این کار سه تا چهار بار انجام دهید ولی مطمئن باشید این روش معجزه خواهد کرد .


    نوبت صبح روزهای بعد :
    حال شما میتواند باز هم روزنامه ها را کم کنید اما همچنان مراقب باشید اشتباها در روی قسمتهای بدون روزنامه کارش را انجام ندهد . آنقدر روزنامه ها را کم کنید که فقط ۱ یا دو تکه رو نامه در محوطه سگ باقی بماند . برای ۲ روز فقط ۱ روزنامه بگذارید و سگ فقط باید بر روی همان روزنامه کارش را انجام دهد . در این زمان او کم کم به دنیای متمدن ما پا میگذارد . حال میتوانید یکی از قسمتهای محوطه محصور حیوان را بردارید ولی به او یاد بدهید که فقط باید در خانه اش بماند بدین صورت که زمانیکه او خواست بدون اجازه شما از محوطه اش خارج شود با صدای بلند نامش را صدا زده اورا به سمت خانه اش راهنمایی کنید و بگویید مثلا” ناتا سر جات و او را با دست به خانه اش راهنمایی کنید این کار را چندین با تکرار کنید . حال نوبت آن رسیده که روزنامه را کم کم و خیلی آرام از خانه اش دور کنید و به جایی که در نظر گرفته اید منتقل کنید . در این کار هم اصلا عجله نکنید و به سرعت محل روزنامه را جابجا نکنید تا سگ روزنامه را گم نکند مثلا در طول ۴ یل ۵ پنج روز میتوانید روزنامه را به دستشویی منتقل کنید با زهم یاد آور میشوم در این زمانها هم امکان اشتباه از جانب سگ میباشد و شما هم فقط او را باید تصحیح کنید . در زمانیکه قدری بزرگتر شد شما خواستید دفع را سگتان برون از خانه ببرید در زمانهایی که قبلا هم ذکر شد او را به بیرون از خانه ببرید ( بعد از غذا –صبحها –شب زمان خواب )اگر ۱۰ دقیقه بعد از غذا خوردن سگ را به بیرون از خانه بردید و او کاری نکرد او را به سر جایش ببرید و ببندید و بعد از ۱۰ دقیقه دوباره او را به بیرون ببرید در این زمان او متوجه میشود که برای انجام عمل دفع به بیرون از خانه برده شده نه کار دیگری .
    در اخر این قسمت نکته ای مهم را برای شما ذکر خواهم نمود سگ ها شدیدا پایبند قوانین طبقاتی میباشند و فقط زمانی از قوانین را پیروی میکند که او دستور دهنده را بالاتر و رئیس خود بدانند و در ضمن هیچ تبصره ای را در این مورد متوجه نیمشوند و انرا یک دوگانه کی قلمداد کرده و چنین تصمیم میگیرد چون صاحب من دوگانه برخورد میکند پس من خودم تصمیم میگیرم برای شما در این مورد مثالی میآورم :
    شما اصلا مایل نیستید که سگ شما در محل خواب شما بیاید و یا وارد آشپز خانه شود و هر وقط که به این محلها میآید او را دعوا میکنید که از این محل برو بیرون اما بعضی مواقع شما او را وارد تخت خود می کنید یا حتی غذای سگ را در آشپز خانه میدهید در این زمان سگ کاملا گیج شده و تصمیم میگیرد آن کاری را که خود صلاح میداند انجام دهد . هیچ تو جهی به حرف شما که صاحب و رئیسش هستید نداشته باشد مثالی دیگر اگر سگ آموخته باشد که در خارج از خانه دفع را انجام دهد و این بار هم چون همیشه به بیرون از خانه آمده باشد ولی اشتباها روی چمنها کارش را انجام دهد در آن زمان هم شما بر سر او فریاد بزنید او نیز بیدرنگ فرار کرده و به خانه رفته و روی فرش کارش را انجام میدهد . و دیگر هم در بیرون کارش را نخواهد کرد

    در کل این مطلب را اینگونه جمع میکنم که :
    سگها با ما میتوانند سخن بگویند و زبان مشترکی داشته باشند این زبان چنین است من رئیسم و تو مرئوس و من فقط اشتباهات را تصحیح میکنم و هیچ تبصره ای نیز در این میا ن وجود ندارد . در این زمان شما اولین درس تمدن را به سگتان آموزش داده اید اما نکات بسیار دیگری هم مانده که باید به این تازه وارد بیاموزانید کارهایی چون : تنها ماندن در خانه و بیا.
    نمی دونم چرا هر وقت من کلید موفقیت رو پیدا می کنم یه نفر قفل رو عوض می کنه !!!!


    انکار کن ؛ انکار تو بهانه ای است برای باور ناباور من



  6. 3 کاربر مقابل از Saze SHekasteh گرامی به خاطر این پست مفید سپاس زده اند .


  7. Top | #4
    امتیازها: 189,849, سطح: 1
    تمام شدن سطح: 99%, میزان امتیاز صعود به سطح بالا: 0
    فعالیت کل: 0%
    دستاوردها:
    SocialYour first GroupRecommendation First ClassVeteranCreated Album pictures

    تاریخ عضویت
    Sep 2010
    عنوان کاربر
    مدیر تالار مهندسی کشاورزی
    محل سکونت
    تو ياد آدم
    نوشته ها
    8,851
    میانگین پست در روز
    5.74
    امتیازها
    189,849
    درجه
    1
    سپاس
    32,689
    از این کاربر 36,300 بار در 7,849 ارسال تشکر شده است.
    میزان امتیاز
    376

    Ranks Showcase

    گل تعلیم رد یابی و جستجو (سگ)

    ردیابی عملی است که می توان از هر سگ محافظی انتظار داشت. رذیابی یکی از هنر های مخصوصی است که خیلی زیاد در خدمات حفاظتی و پلیسی مورد استفاده قرار دارد. حس شامه ی سگ ها برای پیدا کردن اشیاء یا پیدا کردن افراد فوق العاده مستعد است و در هر سگی به نسبت کم و زیاد وجود دارد. در حین انجام این وظیفه، سک باید طوری با بوی شخص مورد نظر اشنایی پیدا کند که سایر بوهای مشابه که در مسیر آن واقع می شوند، حیوان را از رسیدن به مقصودش منحرف نسازد. برای شروع تعلیم این درس، باید ابتدا کلمه ای را انتخاب کنید تا در مواقع تعلیم با صدای بلند به حیوان بگویید؛ مثلا ” پیدا کن ” و غیره. به طوری که حیوان با این کلمه به خوبی اشنایی پیدا کند و به محض شنیدن این کلمه از طرف صاحبش فورا به جستجو مبادرت ورزد و شئ یا شخص مورد نظر را پیدا کند. برای شروع این تعلیم باید ابتدا اشیاء را انخاب نمود که دارای بوی مطبوعی برای سگ ها باشند تا باعث تهییج حیوان جهت جستجو شود. در ابتدا باید ای اشیایی استفاده کرد که با بوی زمین و سایر چیزهایی که در مسیر سگ وجود دارد کاملا متمایزباشد.
    در آغاز کار باید زمینی که در آن شروع به تعلیم م یکنید مسطح باشد یعنی بدون علف و پستی و بلندی باشد. ولی پس از اینکه این درس را به خوبی آموخت، می توان در سایر نقاط هم این کار را انجام داد. در ابتدای تعلیم بهتر است از اشیایی استفاده شود که مدتی در تملک حیوان بوده یا اینکه از قطعه ای گوشت استفاده شود تا حیوان را برای پیدا کردن آن به هیجان بیاندازد. وقتی زمین و اشیای مورد نظر به روش یاد شده انتخاب شد، پنج نقطه از زمین را در یک خط مستقیم در نظر بگیرید و در فواصل ۱۰-۲۰-۳۰-۴۰-۵۰ متری از محل توقف سگ علامت گذاری کنید. سپس شئ انتخاب شده را ابتدا در فاصله ی ۱۰ متری قرار دهید و سگ را که مجهز به بند و قلاده شده است از محل توقفش به طرف اولین هدف حرکت دهید و سرشرا با کمی فشار از طرف گردن به طرف زمین و در امتداد محل هدف خم کنید و با نوازش و لحنی محبت آمیز کلمه ” پیدا کن ” را تکرار کنید و در ضمن اینکه هدف به او نشان داده می شود باید این کار را چند مرتیه تکرار نمایید و کم کم او را به طرف هدف اولی هدایت کنید. چنانچه سگ با این عمل موضوع را درک نکرد باید او را چند قدم برگردانید و عینا این عمل را تکرار کنید و آنقدر این کار را ادامه دهید تا سگ مطلب را به خوبی درک کند و وقتی این فاصله را به خوبی آموخت باید هدف را تا فاصله ۲۰ متری قرار دهید و این عمل را تکرار کنید و به تدریج فاصله را زیاد کنید تا فاصل سگ تا هدف به ۵۰ متر برسد. بعداز اینکه سگ این درس را تا فاصله ۵۰ متری بدون زحمت انجام داد باید این تمرین را در فواصل بیشتر ادامه دهید تا عمل ردیابی را بیاموزد و به تدریج بدون بند و قلاده حیوان را برای ردیابی آموزش دهید.

    سگ ردیاب از محل توقف شروع به ردیابی می کند، به این طریق که با پنجه هایش ابتدا زمین را می خراشد و بو می کشد می کند و بدین طریق می خواهد بوی هدف را از سایر بوهای موجود در زمین متمایز نماید و تشخیص دهد. سپس با قدم های آهسته ده متر اول را با تمایل فراوان دنبال بو می رود و بعد با قدم های معمولی ده متر دوم را دنبال می کند تا بالاخره به هدف اصلی برسد. چنانکه سگ در حین تمرین ردیابی تعلل و تاخیر می کند باید با تکان دادن بند قلاده و گفتن کلمه ” پیدا کن ” حیوان را به پیدا کردن شئ مورد نظر ترغیب نماید. موقعی که هدف را پیدا کرد ممکن است آن را به دندان بگیرد و نزد مربی بیاورد. یا همان جا پهلوی هدف بنشیند و مواظب باشد. هر یک از این طرق را می توان در موقع تمرین به حیوان یاد داد. فرضا اگر مربی ترجیح داد که سگ شئ و یا شخصپیدا کرده را سر جایش نگاه دارد و پاسبانی آن ره به عهده بگیرد، باید به محض پیدا کردن شئ مورد نظر به حیوان فرمان دهد ” بشین “. گفتن فرمان بشین توام با نوازش، سگ را سرجایش میخکوب م یکند. بعد از آموزش این درس می توانید شیئ را با دست لمس کنید سپس آن را مخفی نمایید و سگ را برای پیدا کردن آن ترغیب کنید. همچنین از این هنر سگ می توانید در پیدا کردن افراد گم شده در کوه یا پیدا کردن افراد قاتل یا سارق استفاده کرد که در این موارد شیئی از شخص مورد نظر را به بینی سگ نزدیک می کنند تا بوی آن را استشمام کند، سپس او را برای پیدا کردن شخص مورد نظر ترغیب می نماید.
    نمی دونم چرا هر وقت من کلید موفقیت رو پیدا می کنم یه نفر قفل رو عوض می کنه !!!!


    انکار کن ؛ انکار تو بهانه ای است برای باور ناباور من



  8. 3 کاربر مقابل از Saze SHekasteh گرامی به خاطر این پست مفید سپاس زده اند .


  9. Top | #5
    امتیازها: 189,849, سطح: 1
    تمام شدن سطح: 99%, میزان امتیاز صعود به سطح بالا: 0
    فعالیت کل: 0%
    دستاوردها:
    SocialYour first GroupRecommendation First ClassVeteranCreated Album pictures

    تاریخ عضویت
    Sep 2010
    عنوان کاربر
    مدیر تالار مهندسی کشاورزی
    محل سکونت
    تو ياد آدم
    نوشته ها
    8,851
    میانگین پست در روز
    5.74
    امتیازها
    189,849
    درجه
    1
    سپاس
    32,689
    از این کاربر 36,300 بار در 7,849 ارسال تشکر شده است.
    میزان امتیاز
    376

    Ranks Showcase

    گل شرطی سازی وارونه و آمادگی های زیستی

    مدت زیادی تصورمی شد که شرطی سازی وارونه- که طی آن محرک شرطی بعد ازمحرک غیرشرطی واقع می شود- کاملا بی تاثیراست واین ترتیب دراغلب شرایط شرطی سازی کلاسیک معمولا روی نمی دهد. با این حال پژوهشگران درتعداد معدودی آزمایش بسیاراختصاصی توانسته اند شرطی سازی وارونه را ایجاد کنند. کیت – لوکاس وگاتمن(۱۹۷۵) دریکی ازاین آزمایشها با وارد کردن شوک برقی (us) به موشها وبعد گذاشتن یک جوجه تیغی پلاستیکی (cs) درقفس آنها پاسخ اجتنابی را دراین موشها به صورت کلاسیک شرطی کردند. زمانی که جوجه تیغی پلاستیکی را ۱۰ ثانیه بعداز شوک برقی درقفس موشها گذاشتند تعداد قابل ملاحظه ای ازآنها روزبعد ترس آشکاری ازآن نشان دادند. اما آنهایی که ۴۰ ثانیه تاخیربین cs,us را تجربه کرده بودند ترس کمی نشان دادند. اهمیت این آزمایش وآزمایشهای مربوط دیگردراین نیست که ثابت می کند شرطی سازی وارونه امکان پذیراست بلکه اهمیت آن دراین است که همگام با شواهد روزافزون نشان می دهد که برخی ازانواع یادگیری برای برخی ارگانیزمها راحت ترازانواع دیگراست. درفصل ۵ خواهیم دید که به نظرمی رسد انسانها برای یادگیری برخی چیزها آمادگی دارند(مثل زبان) وبرای یادگیری چیزهای دیگرآمادگی ندارند. همین طورموشها برای آموختن ترسیدن ازجوجه تیغی ها آمادگی دارند. کشف وشرح این محدودیتهای زیستی دریادگیری زمینه مهمی را درپژوهش ونظریه پردازی روان شناختی تشکیل می دهد(فصل ۵ راببینید).
    نمی دونم چرا هر وقت من کلید موفقیت رو پیدا می کنم یه نفر قفل رو عوض می کنه !!!!


    انکار کن ؛ انکار تو بهانه ای است برای باور ناباور من



  10. 3 کاربر مقابل از Saze SHekasteh گرامی به خاطر این پست مفید سپاس زده اند .


  11. Top | #6
    امتیازها: 189,849, سطح: 1
    تمام شدن سطح: 99%, میزان امتیاز صعود به سطح بالا: 0
    فعالیت کل: 0%
    دستاوردها:
    SocialYour first GroupRecommendation First ClassVeteranCreated Album pictures

    تاریخ عضویت
    Sep 2010
    عنوان کاربر
    مدیر تالار مهندسی کشاورزی
    محل سکونت
    تو ياد آدم
    نوشته ها
    8,851
    میانگین پست در روز
    5.74
    امتیازها
    189,849
    درجه
    1
    سپاس
    32,689
    از این کاربر 36,300 بار در 7,849 ارسال تشکر شده است.
    میزان امتیاز
    376

    Ranks Showcase

    گل دام غریزی سگ

    خودشکل دهی با پاسخهایی سروکاردارد که درحیوانات موردنظربسیارمحتمل هستند دام غریزی هم همین طوراست .
    دراوایل دهه ۱۹۵۰ دوتن ازدانشجویان اسکینرتصمیم گرفتند به شکل دهی رفتارحیوانات جنبه تجارتی دهند. این زن وشوهرکه برلند نامیده شدند قصد داشتند تعدادی ازحیوانات رابرای انجام دادن شیرین کاریهایی آموزش دهند که به قدری برای تماشاچیان سرگرم کننده باشد که برای دیدن آنها پول بپردازند. آنها ازطریق تقویت افتراقی تقریبهای متوالی(یعنی ازطریق شکل دهی) به یک راکون یاد دادند سکه ای رابردارد وآن را دریک قوطی حلبی بیندازد. به جوجه ای یاد دادند حلقه های لاستیکی را بکشد وبه این طریق کپسولی را آزاد کند تا دریک ناودان سربخورد وبه جایی برود که بتواند دربیرون قفس به آن نوک بزند وبه خوکی یاد دادند سکه های بزرگ چوبی را بردارد وآنها را دریک قلک بیندازد. روشهای شرطی کردن کنشگربسیارعالی عمل کردند وهمه حیوانات رفتارهای لازم را یاد گرفتند. برلندها بیش از ۶۰۰۰ حیوان را به طرز موفقیت آمیزی تربیت کردند(برلند وبرلند ۱۹۶۶). اما همه این ۶۰۰۰ حیوان آن گونه که تربیت شده بودند رفتارنکردند. به گفته برلندها خیلی ازآنها سرانجام شروع به بدرفتاری کردند. برای مثال خوک برای انتقال دادن سکه چوبی به قلک به طور فزاینده ای طول می داد با اینکه کاملا می دانست تقویت به انجام این کاروابسته است. درعوض زمان بیشتری را درانداختن سکه ها به هوا. هل دادن آنها با پوزه به دوروبر وزیرو رو کردن آنها درآشغالها صرف می کرد و درمجموع کاری انجام می داد که هرخوک تربیت نشده ای ممکن است انجام دهد. برلندها سعی کردند خوک را برای مدت بیشتری ازغذا محروم کنند تا شاید این وضعیت را اصلاح نمایند. اما این کاراوضاع را بدترکرد به طوری که درنهایت خوک برای انداختن سکه های چوبی به داخل قلک به قدری طول می داد که درمعرض خطرگرسنگی قریب الوقوع قرارمی گرفت .
    راکون هم برای منتقل کردن سکه ها به قوطی حلبی به طورفزاینده ای طول می داد واغلب اجازه نمی داد سکه ها به داخل قوطی بیفتد درعوض آنها را درقوطی فرو می کرد. دوباره آنها را بیرون می آورد وبین پنجه هایش می مالید. وجوجه اجازه نمی داد کپسول به بیرون انداخته شود وبه قدری مشغول نوک زدن به آن می شد که به نظرمی رسید تمام کارهایی را که یاد گرفته بود فراموش کرده است .پژوهشگران اکنون ازموقعیتهای زیادی پرده برداشته اند که حیوانات ابتدا درآنها رفتاری رابه سرعت وخوب یاد می گیرد اما سرانجام به رفتارهای دیگری می پردازند که حاوی اطلاعات بسیارمهمی هستند. اینکه خوک سکه ها را درآشغالها زیرو رو می کرد راکون سکه اش را می مالید یا جوجه به کپسول نوک می زد اصلا تصادفی نبود. برلند برلند(۱۹۶۱) اعلام کردند:"بدیهی به نظرمی رسد که این حیوانات به دام رفتارهای غریزی افتاده اند وما دراین وضعیت شاهد چیرگی این الگوهای رفتاری برآنهایی که شرطی کرده ایم می باشیم"(ص ۶۹)
    به طورکلی دام غریزی زمانی ایجاد می شود که بین رفتارمبتنی برزیست شناختی وپاسخ آموخته شده رقابت ایجاد شده باشد. اخیرا پژوهشگران برای درمان کردن اختلالهای کاستی توجه یا ناتوانیهای یادرگیری ازروشهای مشابهی استفاده کرده اند. برای مثال درجلسه آموزش پسخوراند زیستی برای اختلال کاستی توجه کودکان مبتلا رابه دستگاه ثبت کننده امواج مغزوصل می کنند که می تواند الگوهای امواج مغزی بیانگرتوجه را ردیابی کند( یا برعکس امواجی را که بیانگرتوجه نیستند).بعدا هنگامی که این کودکان مشغول فعالیتهای کامپیوتری هستند برای فعالیت امواج مغزی مرتبط باتوجه (مخصوصا فعالیت بتا) یا برای متوقف کردن فعالیت دیگر(مثلا امواج تتا) تقویت می شوند. بعدازچند جلسه آموزش متوالی این فعالیتها به تدریج توجه طولانی تری را ایجاب می کنند. چندتن ازپژوهشگران اعلام کرده اند که استفاده ازاین روشها موفقیت نسبتا زیادی به بارآورده است(برای مثال پوپ وبوگارت ۱۹۹۶ لیندن. حبیب ورادوژویک ۱۹۹۶).
    ازجمله کاربردهای عملی دیگرپسخوراند زیستی می توان به این موارد اشاره کرد: تسکین دادن سردردهای میگرنی( هرمن. بلانچارد وفلور۱۹۹۷) کاستن ازفشارخون وضربان قلب(بلانچارد وهمکاران ۱۹۹۶). کنترل کردن آسم( ماس . ریشترو دام ۱۹۹۶) وکنترل کردن بی اختیاری ادرار(پل . کاسیس و لارسون ۱۹۹۶).
    نمی دونم چرا هر وقت من کلید موفقیت رو پیدا می کنم یه نفر قفل رو عوض می کنه !!!!


    انکار کن ؛ انکار تو بهانه ای است برای باور ناباور من



  12. 3 کاربر مقابل از Saze SHekasteh گرامی به خاطر این پست مفید سپاس زده اند .


  13. Top | #7
    امتیازها: 189,849, سطح: 1
    تمام شدن سطح: 99%, میزان امتیاز صعود به سطح بالا: 0
    فعالیت کل: 0%
    دستاوردها:
    SocialYour first GroupRecommendation First ClassVeteranCreated Album pictures

    تاریخ عضویت
    Sep 2010
    عنوان کاربر
    مدیر تالار مهندسی کشاورزی
    محل سکونت
    تو ياد آدم
    نوشته ها
    8,851
    میانگین پست در روز
    5.74
    امتیازها
    189,849
    درجه
    1
    سپاس
    32,689
    از این کاربر 36,300 بار در 7,849 ارسال تشکر شده است.
    میزان امتیاز
    376

    Ranks Showcase

    گل پاسخگر ها و کنشگر ها

    پاسخهایی که توسط محرک فرخوانده می شوند پاسخگرها نام دارند. پاسخهایی که صرفا توسط ارگانیزم صادرمی شوند کنشگرها نام دارند. دررفتارپاسخگو ارگانیزم به محیط واکنش نشان می دهد درحالی که دررفتارکنشگرارگانیزم برمحیط عمل می کند. به تعبیری پاسخگرها با رفتارغیرارادی مطابقت دارند درحالی که کنشگرها بیشترارادی هستند.اسکینراحتمالا این را نگفته است زیرا این اصطلاحات به طورضمنی اشاره دارند به اینکه اوحدسهای غیرضروری زده است. اسکینرتاکید می کند که نیازی نداریم بپرسیم آیا ارگانیزم دوست دارد یا دوست ندارد کاری را انجام دهد. ما فقط باید به آنچه ارگانیزم انجام می دهد موقعیتهایی که درآنها عمل می کند و پیامدهای اعمال آن توجه کنیم. این سه چیزبا هم وابستگیهای رفتارهستند. و تحلیل آزمایشی رفتارنه به چیزی بیشتر- نه کمتر- ازتحلیل این وابستگیها لازم دارد.
    اسکینرگفت که شرطی سازی کلاسیک فقط درمورد رفتارپاسخگرتحقیق می کند. اواین نوع یادگیری را شرطی سازی نوع s(برای محرک) نامید اوبرای توجیه کردن یادگیری براساس رفتارکنشگرمدل متفاوتی را معرفی کرد: مدل شرطی سازی کنشگر(یاوسیله ای) که شرطی سازی نوع r (برای پاسخ) نیزنامیده می شود. تفاوت بین این دونوع یادگیری درجدول ۲-۴ شرح داده شده است .
    شیوع رفتارکنشگر
    اسکینر(۱۹۳۸) معتقد بود اکثررفتارهایی که انسانها انجام می دهند کنشگرهستند. رفتن به مدرسه. نوشتن نامه یا کتاب درسی. پاسخ دادن به سوال. لبخند زدن به یک غریبه. خاراندن گوشهای گربه. ماهیگیری. برف روبی. اسکی کردن.وخواندن همگی نمونه هایی ازرفتار کنشگرهستند. با اینکه امکان دارد محرکهای شناخته شده وقابل مشاهده ای موجب برخی ازاین رفتارها شوند نکته این است که این محرکها برای وقوع یادگیری اهمیتی ندارند.آنچه اهمیت دارد پیامدهای این پاسخهاست .
    تاثیرداروین
    بنیادی ترین عقاید اسکینربه مقدارزیاد مدیون چارلزداروین وادوارد ثرندایک است . داروین معتقد بود که درطبیعت همه نوع صفات مختلفی آشکارمی شوند. نیروهای طبیعت برای برگزیدن صفاتی که به بقا کمک می کنند دقیقا به علت اینکه واقعا به بقا کمک کنند دست به کارمی شوند. همین طورهمه نوع پاسخ دررفتارآشکار می شوند. پیامدهای آنها روی این پاسخها تاثیرمی گذارند برخی را انتخاب وبرخی دیگررا حذف می کنند. ثرندایک این نکته رامحور یادگیری کوشش وخطای خود قرارداد واسکینرنظریه یادگیری کنشگرخود رابرهمین عقیده استوارکرد. دریک کلمه یادگیری کنشگرپاسخهای زندگی(ومرگ) است. اسکینر(۱۹۷۳) نوشت هم درانتخاب طبیعی وهم درشرطی سازی کنشگرپیامدها نقشی را که قبلا به ذهن خلاق پیشین واگذارشده بود برعهده می گیرند.
    یراق پاولف وجعبه اسکینر
    زمانی که پاولف سگی را دریراق قرارمی داد وگرد گوشت یا محلول اسید دردهان آن می ریخت سگ بزاق ترشح می کرد.این نمونه واضح و روشن پاسخگراست – به طوری که یک محرک با اطمینان پاسخ قابل پیش بینی ای را فرا می خواند.
    اسکینردرتحقیقات خود ازوسیله بسیارمتفاوت وابتکاری استفاده کرد. این وسیله به جعبه اسکینرشهرت یافت اسکینرآن را اتاقک آزمایشی نامید. رایجترین جعبه های اسکینرساختاری قفس مانند است که می توان آن را اهرم .چراغ. ظرف غذا. مکانیزم عرضه غذا. وشبکه برق درکف.
    نمی دونم چرا هر وقت من کلید موفقیت رو پیدا می کنم یه نفر قفل رو عوض می کنه !!!!


    انکار کن ؛ انکار تو بهانه ای است برای باور ناباور من



  14. 3 کاربر مقابل از Saze SHekasteh گرامی به خاطر این پست مفید سپاس زده اند .


  15. Top | #8
    امتیازها: 189,849, سطح: 1
    تمام شدن سطح: 99%, میزان امتیاز صعود به سطح بالا: 0
    فعالیت کل: 0%
    دستاوردها:
    SocialYour first GroupRecommendation First ClassVeteranCreated Album pictures

    تاریخ عضویت
    Sep 2010
    عنوان کاربر
    مدیر تالار مهندسی کشاورزی
    محل سکونت
    تو ياد آدم
    نوشته ها
    8,851
    میانگین پست در روز
    5.74
    امتیازها
    189,849
    درجه
    1
    سپاس
    32,689
    از این کاربر 36,300 بار در 7,849 ارسال تشکر شده است.
    میزان امتیاز
    376

    Ranks Showcase

    گل نمونه های از تشويق و تنبیه

    مثالهای موش به رفتارمعمول موش درجعبه اسکینرمربوط می شوند مثالهای انسان به رفتاربیل کودکی نوپا دریک جعبه بزرگتراشاره دارند.
    تقویت مثبت(پاداش)
    اگرپیامدهای اهرم فشاری موش درجعبه اسکینراین باشد که مکانیزم غذا چشته ای غذا را به داخل ظرف غذا بیندازد(وابستگی مثبت) تاثیرآن افزایش احتمال وقوع دوباره رفتاراهرم فشاری خواهد بود. دراین مورد غذا تقویت کننده مثبت است. تاثیرآن تقویت مثبت است که به افزایش رفتارپیش ازآن می انجامد.
    اگربیل کودک نوپا یک روزصبح مادرش راببوسد ومادراورا برای این رفتاردلنشین تحسین کند احتمال این نوع رفتاردرآینده افزایش خواهد یافت. تحسین مادرتقویت کننده مثبت است.
    تقویت منفی(آرامش)
    اگرجریان برق به طورپیوسته درشبکه کف جعبه اسکینربرقرارباشد اما هروقت که موش اهرم را فشارمی دهد قطع شود(حذف وابستگی ناخوشایند یا آزارنده) دوباره احتمال رفتاراهرم فشاری افزایش می یابد. دراین مورد خاتمه جریان برق تقویت کننده منفی است تاثیرآن تقویت منفی است. این نیزبه افزایش رفتارپیش ازآن منجر می شود.
    اگربیل نوپا درحالی که قشقرق راه انداخته است دراتاقش تنها رها شود(چون مادرش تاکید می کند که اونباید روی گربه مثل روی اسب بنشیند) وبه اواجازه داده شود هروقت دست ازگریه کردن برداشت ازاتاقش خارج شود چنین حالتی تقویت منفی است. این رویداد می تواند احتمال متوقف کردن گریه را هروقت که اودوباره دراین موقعیت قراربگیرد افزایش دهد.
    ارائه تنبیه (تادیب)
    اگربه موش که باید وقتی اهرم را فشارمی دهد روی شبکه برق بایستد هربارکه این کاررا انجام می دهد شوک ملایمی داده شود تلاش خواهد کرد درآینده ازاهرم اجتناب کند(وابستگی ناخوشایند). شوک دراین مورد نوعی تنبیه است (ارایه تنبیه) درصورتی که موش سعی کند ازموقعیت مرتبط با این وابستگی ناخوشایند اجتناب کند به آن اجتناب آموزی گفته می شود. درصورتی که موش درموقعیتی قراربگیرد که قبلا با وابستگیهای ناخوشایند مرتبط شده باشد وسعی کند ازآن فرارکند به آن گریزآموزی می گویند. این وضعیت به افزایش رفتاراهرم فشاری موش منجرنمی شود.
    بااین حال توجه کنید که گرچه شوک برقی دراین مورد به عنوان تنبیه برای اهرم فشاری انجام وظیفه می کند با توجه به گریزآموزی نمونه ای ازتقویت منفی نیزهست یعنی اگرحذف شدن شوک به افزایش رفتاراجتنابی بینجامد این شوک برای آن رفتاروظیفه تقویت کننده منفی رابرعهده دارد. اگراین شوک درعین حال به کاهش اهرم فشاری منجرشود به عنوان تنبیه برای آن رفتارانجام وظیفه می کند.
    اگربیل نوپا به کفل خواهرش لگد بزند واو برگردد و سیلی محکمی به اوبزند بیل درموقعیتهای مشابه به احتمال کمتری دوباره به او لگد خواهد زد. سیلی خواهربا توجه به لگد زدن بیل نوع تادیبی تنبیه است .
    تنبیه حذفی(مجازات)
    بعدازاینکه موش آموزش دیده باشد اگرآزمایشگرچشته غذا رابردارد(حذف کردن وابستگی خوشایند) تا اینکه موش مجبورشود ظرف مدت زمان مشخصی بعد ازفشردن اهرم خود رابه آن برساند طولی نمی کشد که موش دست ازتنبلی ولیسیدن گونه اش برمی دارد.دراین مثال حذف کردن چشته غذا نمونه ای ازتنبیه به قصد مجازات است(تنبیه حذفی). پاسخهایی که تنبیه می شوند پاسخهای تاخیرکردن موش هستند.
    اگرژله بیل نوپا را موقع ناهارازاو بگیرند چون آن را به درو دیوارمی مالد روی کف سالن می ریزد وبعد آن را به سمت خواهرش پرت می کند این نمونه ای ازتنبیه مجازاتی است. این تنبیه می تواند احتمال رفتارهای مرتبط با ژله را دراوکاهش دهد.
    نمی دونم چرا هر وقت من کلید موفقیت رو پیدا می کنم یه نفر قفل رو عوض می کنه !!!!


    انکار کن ؛ انکار تو بهانه ای است برای باور ناباور من



  16. 3 کاربر مقابل از Saze SHekasteh گرامی به خاطر این پست مفید سپاس زده اند .


  17. Top | #9
    امتیازها: 189,849, سطح: 1
    تمام شدن سطح: 99%, میزان امتیاز صعود به سطح بالا: 0
    فعالیت کل: 0%
    دستاوردها:
    SocialYour first GroupRecommendation First ClassVeteranCreated Album pictures

    تاریخ عضویت
    Sep 2010
    عنوان کاربر
    مدیر تالار مهندسی کشاورزی
    محل سکونت
    تو ياد آدم
    نوشته ها
    8,851
    میانگین پست در روز
    5.74
    امتیازها
    189,849
    درجه
    1
    سپاس
    32,689
    از این کاربر 36,300 بار در 7,849 ارسال تشکر شده است.
    میزان امتیاز
    376

    Ranks Showcase

    گل شکل دهی

    چرا خیلی راحت می توان موشی را برای فشاردادن اهرم یا کبوتری را برای نوک زدن به دیسک تربیت کرد؟ چون اینها ازجمله کارهایی هستند که موشها وکبوترها انجام می دهند. اینها کنشگرهایی هستند که تقریبا همیشه ظرف مدت زمان کوتاهی دراتاقک هایی که اسکینرو طرفدارانش برای این حیوانات تدارک دیده اند نمایان می شوند. اما همان گونه که درفصل ۲ دیدیم گاتری (۱۹۳۵) به ما اطمینان داد که "نمی توانیم به یک گاوآموزش دهیم تکه چوبی را پیدا کند وبیاورد چون این کاری است که گاوها انجام نمی دهند". اودرجای دیگرمی گوید:"000 سعی دریاد دادن به یک گاو که راست بنشیند وقت تلف کردن است"(گاتری وپاورز۱۹۵۰ ص۱۲۸). همین موضوع درمورد اسبها صدق می کند. اما درنمایش کمان اندازی هفته پیش مردی با یک اسب وجود داشت که نه تنها چیزهایی را که آن مرد می انداخت می رفت ومی آورد- همان کاری که سگ می کند- بلکه هروقت ازاوخواسته می شد می نشست. رفتاراین اسب با به کارگیری روشهای شرطی سازی کنشگرشکل داده شده بود.
    شکل دهی فنی است که ازآن برای تربیت کردن حیوانات استفاده می کنند تا کارهایی را انجام دهد که به طورمعمول درخزانه رفتاری آنها موجود نمی باشند. رفتارهایی مانند فشردن اهرم درجعبه اسکینربه شکل دهی نیازندارند زیرا اهرم فشاری یکی ازرفتارهایی است که موش درجریان کاویدن محیط صادرمی کند. اما اگرآزمایشگربخواهد موش را طوری تربیت کند که به گوشه a جعبه برود تیله ای را ازآن گوشه بردارد آن را به گوشه b حمل کند آن دراین گوشه بیندازد به وسط جعبه برگردد. درازبکشد. غلت بزند. بلند شود. به گوشه b برگردد دوباره تیله رابردارد وآن را به گوشه c حمل کند موش قبل ازصادرکردن این کنشگر احتمالا دراثرپیری خواهد مرد.
    بااین حال می توان ازطریق شکل دهی به موش یاد داد رفتارهای چشمگیری گرچه نه به پیچیدگی رفتاری که درفوق شرح داده شد انجام دهد. آزمایشگری که ازفن شکل دهی استفاده می کند به جای اینکه منتظربماند تا پاسخ نهایی مطلوب صادرشود هررفتاری که حیوان رابه پاسخ نهایی نزدیکترمی کند تقویت می نماید. به همین دلیل گاهی شکل دهی روش تقریبهای متوالی یا روشی که تقویت افتراقی تقریبهای متوالی را دربردارد نامیده می شود(اسکینر۱۹۵۱).
    اغلب تربیت کنندگان حیوانات فنونی را به کارمی برند که با روش شکل دهی برابرهستند. طوطی هایی که تربیت می شوند روی طناب راه بروند با چترفرود آیند. آهنگهایی را بنوازند. دوچرخه سواری کنند. خوک ماهیهایی که طبق دستورازپیش برنامه ریزی شده. ماموریتهای نظامی انجام می دهند. خرسهایی که گیتارمی نوازند. می رقصند. پشتک می زنند. وکف می زنند. جوجه هایی که توپ بازی می کنند.واسبهایی که می نشینند وپارس می کنند مواردی ازشکل دهی هستند.
    یکی ازضروریات مهم برای استفاده موفقیت آمیزاز روش شکل دهی این است که محیط باید کنترل شود. برای مثال جعبه اسکینرطوری ساخته شده است که موش نتواند غیرازپاسخهایی که آزمایشگرمی خواهد تقویت کند پاسخهای دیگری انجام دهد. همین طوریک مربی حرفه ای سعی نخواهد کرد سگ را هنگامی که به تعقیب کردن یک خرگوش مشغول است شرطی کند بلکه ابتدا آن را محبوس می کند تا توجهش را جلب نماید. به عبارت دیگرمحیط طوری ترتیب داده می شود که ظاهرشدن پاسخ مطلوب را تسهیل کند
    نمی دونم چرا هر وقت من کلید موفقیت رو پیدا می کنم یه نفر قفل رو عوض می کنه !!!!


    انکار کن ؛ انکار تو بهانه ای است برای باور ناباور من



  18. 3 کاربر مقابل از Saze SHekasteh گرامی به خاطر این پست مفید سپاس زده اند .


  19. Top | #10
    امتیازها: 189,849, سطح: 1
    تمام شدن سطح: 99%, میزان امتیاز صعود به سطح بالا: 0
    فعالیت کل: 0%
    دستاوردها:
    SocialYour first GroupRecommendation First ClassVeteranCreated Album pictures

    تاریخ عضویت
    Sep 2010
    عنوان کاربر
    مدیر تالار مهندسی کشاورزی
    محل سکونت
    تو ياد آدم
    نوشته ها
    8,851
    میانگین پست در روز
    5.74
    امتیازها
    189,849
    درجه
    1
    سپاس
    32,689
    از این کاربر 36,300 بار در 7,849 ارسال تشکر شده است.
    میزان امتیاز
    376

    Ranks Showcase

    گل شرطی سازی تقابلی

    به طوری که درفصل ۲ دیدیم گاتری شرح می دهد چگونه برخی عادتهای ناخوشایند راکه به برخی ازمحرکهای شرطی شده اند می توان ازطریق فرایندی به نام شرطی سازی تقابلی با پاسخهای متفاوت و مغایربه همان محرکها جایگزین کرد. شرطی سازی تقابلی وسیعا روی حیوانات بررسی شده است. برای مثال بوتون وپک (۱۹۹۲) محرکی را به ارایه غذا شرطی کردند(شرطی سازی) وبعد همان محرک را به ارایه شوک شرطی کردند(شرطی سازی تقابلی). تحت این شرایط حیوان ابتدا پاسخ مرتبط با غذا را به محرک یاد می گیرد(خوردن) اما بعد فورا پاسخ مرتبط با شوک را می آموزد(مانند تکان دادن ناگهانی سر). جالب اینجاست که شرطی سازی تقابلی تداعی اولیه راازبین نمی برد. بوتون وپک گزارش می دهند که بعد از۲۸ روزفاصله پاسخ اولیه به طورخودانگیخته برگشت کرد.
    شرطی سازی تقابلی گاهی درروان درمانی استفاده می شود وحساسیت زدایی منظم بخوبی آن را نشان می دهد(ولپی ۱۹۵۸) این روشی است که عمدتا دردرمان اضطرابها وفوبیها به کارمی رود. به زبان ساده حساسیت زدایی منظم شامل سه مرحله است: درمرحله اول بیمار تمام موقعیتهایی راکه موجب رفتارناخواسته می شوند شرح می دهد وآنها رابه صورت سلسله مراتبی ازضعیف ترین تا قویترین موقعیتی که آن رفتاررا به وجود می آورد فهرست می کند. بعد درمانگرپاسخی رابه بیمارمی آموزد که با پاسخ ناخواسته مغایراست. تقریبا همیشه پاسخ آرمیدگی زیرا آرمیدگی با ترس یا اضطراب مغایراست. درمرحله آخرملایمترین محرک ارایه می شود درحالی که بیمارآرمیده است وبا ارایه محرکهای موجود درسلسله مراتب ادامه می یابد تا اینکه بیماراحساس ناراحتی کند دراین لحظه درمانگرتوقف می کند وآرمیدگی دوباره تمرین می شود. هدف درمان این است که درنهایت قویترین محرک ارایه شود بدون اینکه واکنش ناخواسته را فراخوانی کند(این روش نوع پیشرفته روش آستانه گاتری است که درفصل ۲ شرح دادیم).
    روشهای شرطی سازی تقابلی درحوزه پزشکی نیزبا موفقیت به کاررفته اند. برای مثال اسمی جسترز و ون دن برک (۱۹۹۵) بیماری را درمان کردند که به نوع خاصی ازصرع مبتلا بود که موسیقی به راحتی آن را فرا می خواند(صرع موسیقی زاد نامیده می شود). درمورد این خانم تقریبا هرنوع موسیقی. این پژوهشگران ظرف یک دوره توانستند کلمه های خیالی وبه خصوصی را به محرکهای موسیقی شرطی کنند به طوری که درنهایت این خانم توانست به برخی انواع موسیقی بدون حملات صرع گوش کند. نمونه دیگری ازشرطی سازی تقابلی درحرفه پزشکی عبارت است ازهمایند کردن فعالیتهای خوشایند با روشهای پزشکی ساختگی درمورد بچه ها برای شرطی کردن تقابلی پاسخهای مغایربا ترس. درد. اضطراب قبل ازاجرای روشهای پزشکی واقعی(روشهایی چون بیرون کشیدن مغزاستخوان وسوراخ کردن کمر)(اسلیفر. ربیت وکاتالدو۱۹۹۵)
    نمی دونم چرا هر وقت من کلید موفقیت رو پیدا می کنم یه نفر قفل رو عوض می کنه !!!!


    انکار کن ؛ انکار تو بهانه ای است برای باور ناباور من



  20. 2 کاربر مقابل از Saze SHekasteh گرامی به خاطر این پست مفید سپاس زده اند .


صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. نکاتی در مورد تربیت مرغ مینا
    توسط Saze SHekasteh در انجمن حیوانات
    پاسخ: 747
    آخرين نوشته: 01-11-2014, 04:15 PM
  2. نکن اینکارو بی تربیت !!!
    توسط #Rosa# در انجمن طنز
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 18-02-2011, 08:38 PM
  3. انواع خانواده از نظر تربیت کودک..........
    توسط MOJTABA 77 در انجمن علوم اجتماعی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 03-02-2011, 06:52 PM
  4. لزوم تربیت جنسی کودکان
    توسط آپامه در انجمن روان شناسی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 25-01-2011, 04:14 PM

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

کنخ: یک جمع دوستانه از کاربران آشنا و پویا


Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.0