نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2
  1. Top | #1
    امتیازها: 21,720, سطح: 1
    تمام شدن سطح: 99%, میزان امتیاز صعود به سطح بالا: 0
    فعالیت کل: 0%

    تاریخ عضویت
    Oct 2010
    شماره عضویت
    91
    عنوان کاربر
    مدیر بازنشسته
    میانگین پست در روز
    0.98
    نوشته ها
    1,405
    امتیازها : 21,720
    درجه : 1
    سپاس
    1,920
    از این کاربر 4,234 بار در 1,178 ارسال تشکر شده است.
    میزان امتیاز
    46

    پیش فرض اصول پیش گرم در جوشکاری

    اصول پیش گرم در جوشکاری
    پیش گرم به دو صورت حرارت دادن کل فلز پایه و یا قسمتی از آن انجام می گیرد. تا آن قسمت به دمای مشخصی برسد که به دمای پیش گرم مشهور است. حرارت دادن معمولا تا آغاز جوشکاری ادامه می یابد ولی بعد از آن دیگر لازم نیست انجام شود زیرا حرارت ایجاد شده توسط فرآیند جوشکاری برای نگهداری دمای فلز پایه کافی است.
    اما اینکه چرا پیش گرم انجام می شود : (۱) کاهش نرخ سردایش منطقه جوش و فلز پایه برای ایجاد ساختار متالورژیکی داکتیل بمنظور افزایش مقاومت در برابر ترک برداری (۲) کاهش نرخ سردایش بمنظور تسهیل خارج شدن هیدروژن (۳) کاهش تنش های انقباضی درمنطقه جوش و فلز پایه مجاورش و (۴) افزایش دمای فولاد تا بالاتر از دمایی که در آن فولاد دیگر ترد نیست.
    برای تعیین اینکه لازم است پیش گرم انجام شود یا نه باید به مواردی همچون استاندارد ساخت، ضخامت مقطع، ترکیب شیمیایی فولاد، دمای محیط و میزان هیدروژن مواد پرکننده و مشکلات ترک برداری در تاریخچه آن دقت نمود. اگر در استاندارد مورد نظر باشد معمولا دمای پیش گرم را برای شرایط مورد نظر معرفی می نماید. در صورتیکه در استاندارد چیزی ذکر نشده باشد لازم است که شرایط بدقت بررسی شود. معمولا برای فولادهای کم کربن با ضخامت کمتر از ۲۵ میلیمتر نیازی به پیش گرم نمی باشد. البته دراین میان به نقش ترکیب شیمیایی باید توجه نمود.
    در تمام استانداردهای جوشکاری معمولا حداقل دمای پیش گرم برای جوشکاری آورده می شوند. اما باید دقت نمود که این دمای انتخابی می تواند برای آن قسمت از جوشکاری که مدنظر ما است چندان مناسب نباشد و لازم باشد که دمای واقعی پیش گرم را بالاتر از این مقدار در نظر بگیریم. معمولا برای جوشکاری مناطقی که تحت قیود بالا هستند بهتر است که دمای پیش گرم بالاتر از آن دما در استاندارد انتخاب شود.
    حال سئوال اینجاست که اگر در استاندارد مورد نظر به این دما اشاره نشود چگونه می توان دمای پیش گرم را انتخاب نمود؟ برای این منظور به استاندارد زیر مراجعه نموده که دو روش مناسب برای انتخاب دمای پیش گرم ارایه می دهد :
    AWS D1.1-96 ANNEX XI
    دو روشی که در استاندارد AWS D.1 ANENX XI بدانها اشاره شده اند، عبارتند از کنترل سختی در منطقه تحت تاثیر حرارت و کنترل هیدروژن. البته یادآوری می شود که روش کنترل سختی منطقه تحت تاثیر حرارت بیشتر برای جوش های فیلت است با این فرض که روش جوش براین فرض انتخاب می شود که اگر سختی منطقه تحت تاثیر حرارت از یک حدی بیشتر نباشد، ترکی اتفاق نخواهد افتاد. برای این منظور باید نرخ سردایش کنترل شود. نرخ سردایش بحرانی برای سختی معین در ارتباط با کربن معادل است.
    با توجه به نرخ سردایش بحرانی، حداقل دمای پیش گرم را می توان محاسبه نمود. در این استاندارد ذکر شده است که اگر چه این روش برای انتخاب دمای پیش گرم استفاده می شود ولی در واقع معیاری برای محاسبه میزان گرمای ورودی است که از سختی بیش از حد جلوگیری می کند.
    روش کنترل هیدروژن براین فرض استوار است که اگر مقدار هیدروژن بعد از اتصال و سرد شدن تا دمای 50 c از مقدار بحرانی بیشتر نشود، ترک اتفاق نمی افتد و این مقدار بحرانی بستگی به ترکیب فولاد و نیز قید استفاده شده دارد. این روش برای فولادهای کم آلیاژی با استحکام بالا که سختی پذیری بالایی دارند بسیار مفید است. سه مرحله اصلی در این روش عبارتند از :
    الف محاسبه پارامتر ترکیب که مشابه با کربن معادل است.
    ب محاسبه اندیس حساسیت به صورت تابعی از پارامتر ترکیب و میزان نفوذ هیدروژن به فیلرمتال
    ج تعیین حداقل دمای پیش گرم با توجه به میزان قید، ضخامت و اندیس حساسیت

    منبع: daneshju.ir

  2. کاربر مقابل از oxision گرامی به خاطر این پست مفید سپاس زده است:


  3. Top | #2

    تاریخ عضویت
    Sep 2010
    شماره عضویت
    69
    عنوان کاربر
    دوســـــت جــدیــد
    میانگین پست در روز
    0.09
    محل سکونت
    TEH
    نوشته ها
    129
    سپاس
    340
    از این کاربر 494 بار در 141 ارسال تشکر شده است.
    میزان امتیاز
    8

    پیش فرض

    میزان حداقل پیش گرم و دمای بین پاسی برای اجتناب از ترک خوردگی در یک فولاد مشخص بستگی به موارد زیر دارد:


    · میزان کربن و عناصر آلیاژی فلز پایه
    · شرایط عملیات حرارتی قبل از جوشکاری
    · ضخامت مقطع قطعه و میزان کرنش در اتصال
    · میزان هیدروژن موجود در حین جوشکاری


    هرچه میزان هیدروژن موجود در محیط و قطعه کارو ضخامت قطعه کمتر باشد، امکان کاهش دمای پیش گرم وجود دارد. میزان دمای پیشگرم ایده ال در حدود 50 درجه سانتی گراد بالاتر از دمای شروع بوجود آمدن مارتنزیت Ms است. نگهداری جوش بعد از اتمام جوشکاری در این دما سبب بوجود آمدن بینایت در مناطق جوش و متاثر از حرارت می شود. این امر همچنین سبب خروج هیدروژن حل شده در فلز جوش در هنگام سرد شدن می شود. دمای MS بسیاری از فولاد های HTLA( (Heat-Treatable Low-Alloy بیش از 260 درجه سانتی گراد است. دمای پیش گرم بیش از 260 درجه سانتی گراد سبب ایجاد مشکل برای جوشکار در حین انجام جوشکاری می­شود و فرایند بطور پیوسته و مناسبی انجام نخواهد شد. بنابراین استفاده از فرایندهای جوشکاری که نیاز به پیش گرم کمتری داشته باشند، لازم است. میزان مناسب و پیشنهادی حداقل دمای پیشگرم برای بعضی از فولادهای آلیاژی AISI در جدول زیر قابل مشاهده است:





    در جدول اخیر میزان پیشگرم توصیه شده برای ضخامت های مختلف داده شده که به میزان تقریبی 240 تا 260 درجه سانتی گراد می باشد. برای بدست آوردن میزان پیشگرم مناسب باید تست های PQR جوشکاری انجام گیرد.
    وقتی دمای پیشگرم پایین تر از دمای Ms فولاد باشد، مقداری از آستنیت بلافاصله به مارتنزیت سخت تبدیل خواهد شد. این ترکیب تا هنگامی که دما به بالای میزان Ms افزایش یابد و یا به دمای اتاق کاهش یابد، بدون تغییر می ماند. در مورد کاهش تا دمای اتاق، تبدیل به مارتنزیت خطر ترک سرد را افزایش میدهد. بنابراین، دمای بین پاسی نباید به پایین تر از دمای پیشگرم، افت کند و عملیات خاص حرارتی پس از جوشکاری باید قبل از این که جوش تا دمای اتاق کاهش یابد، اعمال شود

  4. کاربر مقابل از mehdi_61 گرامی به خاطر این پست مفید سپاس زده است:


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جوشکاری زیر آب
    توسط oxision در انجمن ساخت و تولید
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 26-10-2010, 06:36 AM
  2. جوشکاری مقاومتی
    توسط oxision در انجمن ساخت و تولید
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 13-10-2010, 08:28 AM
  3. مقدمه ای بر جوشکاری
    توسط oxision در انجمن ساخت و تولید
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 06-10-2010, 03:38 PM
  4. اصول سنگ *زنی
    توسط oxision در انجمن ساخت و تولید
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 03-10-2010, 06:48 AM
  5. روش های جوشکاری لوله ها
    توسط oxision در انجمن ساخت و تولید
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 02-10-2010, 02:27 PM

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  



Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.0